L’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball ha facilitat la creació i el manteniment de 12.000 llocs de treball, un 11,7% més que el 2021
- Aquests projectes empresarials que han rebut el suport d’ACCIÓ han permès mobilitzar una inversió de 1.700 milions d’euros, un augment del 27,5% en comparació a l’any anterior
- L’agència impulsa la competitivitat del teixit empresarial en els àmbits de la internacionalització, la innovació i la transformació digital i sostenible, a més d’impulsar la inversió estrangera a Catalunya
ACCIÓ -l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball- ha donat suport a més de 36.000 empreses, centres tecnològics i entitats el 2022 per reforçar la seva competitivitat.
D’aquesta manera, l’agència ha acompanyat un 7,5% més d’empreses i entitats que l’any anterior els àmbits de la internacionalització, la innovació i la transformació digital i sostenible, a més d’impulsar la inversió estrangera a Catalunya.
En concret, ACCIÓ ha donat suport a 21.000 projectes mitjançant diferents programes i serveis d’assessorament i línies d’ajuts. Aquests projectes empresarials han permès mobilitzar una inversió de 1.700 milions d’euros (un 27,5% més que el 2021) i crear i mantenir més de 12.000 llocs de treball directes i indirectes (+11,7%). Per cada euro de pressupost destinat a ajuts, se n’han mobilitzat 10,6.
Segons el secretari d’Empresa i Competitivitat i conseller delegat d’ACCIÓ, Albert Castellanos i Maduell, “després de gairebé dos anys de pandèmia i amb l’esclat de tensions geopolítiques d’impacte mundial, el 2022 es presentava com un any ple d’incerteses, un context que ha obligat les empreses a transformar-se a grans velocitats per poder fer front a tots aquests reptes i seguir sent competitives”. “També des d’ACCIÓ ens hem adaptat a aquest entorn exigent i hem pogut intensificar, un any més, el suport que donem a més de 36.000 empreses i entitats per mitjà de diferents programes, ajuts i serveis enfocats a impulsar el binomi internacionalització-innovació, i també a través de dos nous vectors que seran la clau de l’èxit del nostre teixit empresarial: la digitalització i la sostenibilitat”, subratlla.
Internacionalització
Des de l’àmbit de la internacionalització, ACCIÓ ha acompanyat empreses catalanes en els seus projectes d’expansió al món, per exemple mitjançant l’obertura de filials; l’exportació de productes i serveis, l’accés a nous mercats mitjançant els canals en línia, o l’assessorament per superar barreres a la internacionalització. Així, els projectes d’internacionalització gestionats per ACCIÓ han permès generar prop de 616 milions d’euros d’exportacions.
D’altra banda, les empreses i entitats també han rebut assessorament de l’agència de la mà de la Xarxa de 40 Oficines de Comerç i d’Inversions d’ACCIÓ al món, que els proporciona suport sobre el terreny. Les Oficines han gestionat més de 1.980 projectes i per cada euro invertit en aquesta Xarxa, se n’han generat 39,5 en exportacions.
Innovació i transformació digital i sostenible
Pel que fa a la innovació, el suport de l’agència s’ha materialitzat en una mobilització de 285 milions d’euros en R+D per part d’empreses privades. ACCIÓ ofereix a les empreses diferents línies d’ajut en format de Cupons per al foment de la innovació, per a l’adopció de tecnologies de la indústria 4.0, per al testatge de tecnologies digitals avançades o per a fer front als reptes del canvi climàtic. En total, 650 empreses s’han beneficiat d’aquestes línies i han obtingut 7 milions d’euros que han pogut destinar a la contractació de serveis d’assessorament per part d’experts.
ACCIÓ també disposa d’instruments per a la col·laboració entre empreses i centres de recerca per incentivar la transferència tecnològica. En aquest sentit, destaca el programa Nuclis d’R+D, mitjançant el qual s’ofereix finançament a projectes empresarials amb risc tecnològic, i que ha comptat amb un pressupost de 10 milions d’euros del qual s’han beneficiat un centenar d’empreses. A més, l’agència també disposa de programes específics per al foment de la digitalització de les empreses (ProACCIÓ 4.0) i per impulsar la sostenibilitat (ProACCIÓ Green).
Quant a les startups, el 2022 l’agència ha donat suport a més de 320 empreses emergents, ja sigui amb programes d’ajut com mitjançant l’assessorament financer i per a impulsar el seu creixement. Destaca el fet que el 2022 es va augmentar un 30% la dotació pressupostària dels Startup Capital, que han evolucionat per centrar-se en les empreses emergents deeptech i amb ajuts de fins a 100.000 euros per empresa. I amb l’objectiu d’accelerar els processos de transformació disruptiva, més de 250 startups, pimes i grans empreses s’han beneficiat del programa Catalonia Exponential el 2022.
A més a més, 1.500 empreses catalanes han rebut assessorament a través de l’Oficina Next Generation d’ACCIÓ, que les ha acompanyat a l’hora d’identificar les convocatòries d’ajuts europeus que millor s’adaptaven als seus projectes.
En l’àmbit dels clústers, més de 150 empreses han rebut 1,8 milions d’euros el 2022 per a iniciatives col·laboratives i, en total, han impulsat un centener de projectes.
Rècord d’inversió estrangera
Finalment, la unitat Catalonia Trade & Investment és l’àrea d’ACCIÓ responsable de l’atracció i gestió d’inversions estrangeres de la Generalitat de Catalunya. En total, durant el 2022 s’han captat 620 milions d’euros d’inversió estrangera (+1,2%), la xifra més alta de la sèrie històrica, que comença l’any 1985. Així, l’any 2022 s’han materialitzat 94 projectes d’inversió d’empreses estrangeres, xifra que suposa un 14% més que l’any anterior i que supera per primera vegada els 90 projectes. Aquestes inversions han suposat la creació de 3.464 llocs de treball, un 11% més que el 2021. Per cada euro públic de pressupost destinat a aquesta àrea el 2022 s’han atret 222 euros d’inversió privada per part de companyies internacionals. En total, el 37% dels projectes que s’han materialitzat a Catalunya s’han captat a través de la xarxa de 40 Oficines Exteriors de Comerç i Inversions de Catalunya al món.
Esto también te puede interesar
📣 ¡No te lo pierdas! Únete al BARCELONADOT FORUM sobre Inteligencia Artificial! 📣03rd Oct 2023
BNEW 2023: Barcelona Reflexiona Sobre el Futuro de la Micromovilidad03rd Oct 2023
Los CIOs Sienten la Presión de los CEOs para Implementar IA Generativa03rd Oct 2023
El Banco Central Europeo Crea el "Equipo Infinito" para Explorar Aplicaciones de IA Generativa03rd Oct 2023
¿Por Qué Silicon Valley es Tan Susceptible a Fraudes?03rd Oct 2023
El Mayor Hackeo de 2023: MOVEit y Sus Víctimas en Aumento03rd Oct 2023